تاثیر محلول پاشی شیر در کنترل بیماری سفیدک پودری گیاهان

سمپاشی شیر در کنترل سفیدک سطحی

Milk Spray to Control Powdery Mildew

این نوشیدنی نه تنها برای بدن انسان مفید است، بلکه برای گیاهان نیز مفید است. شیر به عنوان کود برای باغ شما برای کمک به رشد گیاهان عمل می کند و همچنین دارای ویژگی های ضد قارچ و آفت کش است.

در شیر چربی، آنتی بیوتیک و همچنین دیگر عوامل پروتئینی وجود دارد که در طی موجه شدن با نور خورشید موجب کاهش عفونت قارچی می شود.

شیر مواد غذایی پیچیده ای با ارزش غذایی بالا است و برخی از اجزای آن دارای فعالیت ضد میکروبی و ضد ویروسی مانند پروتئین های آب پنیر و چربی ها هستند.

محصولات شیر در دهه های زیادی با موفقیت به عنوان آفت کش ها استفاده شده است. عواملی مانند فساد شیر، ماندگاری و کنترل ضعیف عامل بیماری و رشد ناخواسته میکروارگانیسم های غیر هدف موجب شده است که نگاه به این ماده در حد محدود و غیر تجاری باقی بماند.

خاصیت ضد قارچ محصولات شیر باعث می شود آنها جایگزین بهتری برای قارچ کش های مصنوعی شوند. شیوه تاثیر شیر به صورت های متفاوت است. مانند تولید رادیکال های آزاد در هنگام قرار گرفتن در معرض نور اشعه ماوراء بنفش و یا ایجاد عدم تعادل اسمزیک به دلیل نمک و سایر اجزای آن یا ممکن است به دلیل عملکرد ضد قارچ اسیدهای چرب باشد.

قرار گرفتن شیر به اشعه ماوراء بنفش نور آفتاب، منجر به بیرون آمدن آنیونهای سوپراکسید و رادیکال های اکسیژن می شود که در غشای سلولی قارچ هایی مانند فیتوفترا نفوذ می کنند (عامل قارچی که باعث ایجاد بیماری جدی سیب زمینی و گوجه فرنگی می شوند و به عنوان بیماری بلایت ثانویه معرفی می شود). تولید رادیکال های آزاد هنگامی که متیونین و ریبوفلاوین در معرض نور UV قرار گرفته اند ، نشان داده شده است که کپک پودری را در محصولات مختلف سبزیجات کنترل می کند.

برای اینکه سمپاشی با شیر تاثیر مناسبی داشته باشد بایستی هر ۷ تا ۱۰ روز منظم انجام شود.

نکته مهم این است که تمام سطوح برگ بایستی با محلول پوشیده شود.

اسپری محلول شیر در کپک پودری کدوتنبل، خیار و انگور (همانند نقش گوگرد معدنی) موثر است.

محلول پاشی بایستی در روز روشن با نور خورشد انجام شود. دو طرف برگ ها خوب بایستی سمپاشی انجام شود تا قطره از برگ بچکد. اواسط روز تا بعد از ظهر زمان خاص و مناسب برای محلول پاشی شیر می باشد.

غلظت محلول شیر را از ۱۰ % شیر و ۹۰% درصد آب تا ۴۰% شیر و ۶۰% آب درنظر می گیرند. ۳۰ درصد شیر و ۷۰ درصد آب تاثیر خوب و مناسبی داشته است.

در وب سایت هایی نیز آمده است شیر را با آب در نسبت ۵۰-۵۰ مخلوط کرده و آن را درون یک بطری اسپری بریزید. و با آن گیاه را آبیاری نمایید. آب دادن گیاه با محلول شیر به نفع گیاه شما است ، و موجب از بین بردن گیاهان نمی شود.

اسپری غلظت بالای شیر در آب می تواند قارچ دوده روی برگ ها ایجاد نماید.

میزان چربی شیر نقشی در از بین بردن عامل قارچی ندارد بلکه پروتین موجود در شیر است که با مواجه شدن با نور خورشید می شکند و موجب از بین بردن قارچ عامل بیماری میشود.

محلول شیر تا حدودی روی کنه ها تاثیر می گذارد و علاوه بر بیماری قارچی، کنه ها را نیز از بین می برد.

مزایا و معایب استفاده شیر در باغ

همان خواصی که شیر را برای انسان مفید می‌کند، مانند کلسیم و ویتامین‌های B، همان چیزهایی است که برای گیاهان مفید است. کلسیم به رشد گیاهان کمک می کند و همچنین از پوسیدگی انتهای شکوفه ها که می تواند ناشی از کمبود کلسیم باشد جلوگیری می کند. این حالت در گیاهان گوجه فرنگی، فلفل و کدو حلوایی رایج است. خواص ضد قارچی شیر به خوبی در جامعه علمی تحقیق شده است، و نتایج موفقیت‌آمیز آن در درمان سفیدک پودری (یک بیماری قارچی بر بسیاری از محصولات مهم اقتصادی مانند انگور) ثبت شده است.

با این حال، شیر نوشدارویی برای رشد گیاهان نیست. استفاده بیش از حد می تواند منجر به نابودی گیاه شود، به لطف باکتری های موجود در نوشیدنی شیر که می تواند رشد را متوقف کند و باعث پژمردگی شود. چربی موجود در شیر کامل نیز می تواند باعث ایجاد بوی بد شود، در حالی که شیر بدون چربی می تواند منجر به پوسیدگی سیاه، پوسیدگی نرم و لکه های برگ آلترناریا در برخی محصولات شود.

مخلوط شیر را روی برگهای گیاهان بمالید و حدود ۳۰ دقیقه آن را چک کنید تا اطمینان حاصل شود که شیر آبکی جذب شده است. اگر در آن زمان هنوز مایع روی برگها نشسته است ، آنها را به آرامی با یک پارچه مرطوب پاک کنید. اگر مایع بیش از حد طولانی روی برگها نشسته باشد ، گیاهان خاصی مانند گوجه فرنگی مستعد ابتلا به بیماری های قارچی هستند.

همچنین می توانید مخلوط شیر را مستقیماً درون خاک در پایه گیاه بریزید که این امر باعث می شود ریشه ها آن را جذب کنند.

کپک سفیدک پودری (Powdery mildew) به گروهی از بیماری های قارچی اطلاق می شود که همگی به صورت یک پوشش سفید پودری روی گیاهان ظاهر می شوند، به خصوص زمانی که رطوبت زیاد باشد. معمولاً گیاهان را نمی کشد، اما می تواند آنها را ضعیف کند و منجر به رشد و عملکرد ضعیف شود. سالم نگه داشتن گیاهان به کاهش آسیب کمک می کند، اما گاهی اوقات به کمک قارچ کش نیاز دارید.

شیوع این بیماری می تواند از اسپورهای پخش شده توسط باران وزش باد یا روی پای حشرات و پرندگان شروع شود. اما هنگامی که سویه مناسب سفیدک پودری گیاه میزبان مناسبی را پیدا می کند، به سرعت ساختارهای ریشه مانند را در سلول های سطح برگ فرو می برد. باقی می ماند، تغذیه از برگ در حالی که ماتریسی از ساختارهای نخ مانند روی سطح ایجاد می شود. این زمانی است که ما باغبان‌ها متوجه لکه‌های غیرمعمول سفید یا خاکستری روشن با بافت پودری یا خزدار می‌شویم که معمولاً در طرف بالای برگ‌ها قرار دارند.

سفیدک پودری نیز یکی از بدترین دشمنان رزماری است و بیماری معروف موناردا، انگور و کدو است. هر یک از این گیاهان نامرتبط میزبان گونه های متفاوتی از سفیدک پودری هستند، اما همه آنها را می توان با اسپری منظم شیر و آب کنترل کرد.

برای گیاهان آلوده، کپک پودری با مسدود کردن نور، توانایی انجام فتوسنتز را فلج می کند و سیستم تبادل گاز برگ را نیز متوقف می کند. کپک پودری می تواند به سرعت به برگ های مجاور سرایت کند، بنابراین همیشه ایده خوبی است که برگ هایی که آلودگی را زودتر نشان داده اند، جدا کنید. همچنین از انواع مقاوم خیار، کدو حلوایی و خربزه استفاده کنید که می تواند به جلوگیری از سفیدک پودری کمک شایانی کند. واریته‌های مقاوم دارای ویژگی‌های خاصی هستند که ورود قارچ‌های سفیدک پودری به برگ‌ها را بسیار دشوار می‌سازد، این کار را با آنزیم‌های ذوب سلول انجام می‌دهند.

بیش از ۵۰ سال پیش، محققان در کانادا کشف کردند که اسپری های شیر می تواند به جلوگیری از کپک پودری روی گوجه فرنگی و جو کمک کند. سپس عصر قارچ کش ها آغاز شد و تا سال ۱۹۹۹ هیچ تحقیق دیگری در مورد درمان شیر منتشر نشد. از آن زمان، مطالعات کوچک متعددی از سراسر جهان استفاده از اسپری های شیر بر روی سفیدک پودری را در طیف وسیعی از گیاهان تایید کرده اند. اخیراً، اسپری ساخته شده از ۴۰٪ شیر و ۶۰٪ آب به اندازه قارچ کش های شیمیایی در مدیریت کپک پودری کدو تنبل و خیار رشد یافته (مستعد به کپک پودری) موثر بود. در استرالیا، اسپری های شیر به اندازه گوگرد و مواد شیمیایی مصنوعی در جلوگیری از سفیدک پودری روی انگور موثر هستند. در نیوزلند، شیر در سرکوب کپک پودری سیب کار بسیار بالایی داشت.

دانشمندان دقیقاً مطمئن نیستند که اسپری‌های شیر چگونه کار می‌کنند، اما بیشتر آنها فکر می‌کنند پروتئین‌های موجود در شیر با خورشید تعامل می‌کنند تا یک اثر ضدعفونی‌کننده مختصر ایجاد کنند. هر گونه قارچی که وجود داشته باشد به فراموشی سپرده می شود، اما پس از آن اثری باقی نمی ماند. برای اثربخشی، اسپری های شیر بهتر است به صورت پیشگیرانه استفاده شود، باید در نور شدید استفاده شود و هر ۱۰ روز یا بیشتر تکرار شود.

هیچ اتفاق نظری در مورد اینکه کدام رقیق کردن شیر به آب بهتر است وجود ندارد، غلیظ ترین مخلوط توصیه شده ۴۰٪ شیر و ۶۰٪ آب و یا رقیق ترین ۱۰٪ شیر و ۹۰٪ آب.استفاده از ۳۰ درصد شیر و ۷۰ درصد آب نتایج خوبی به همراه دارد. فرقی نمی‌کند شیری که استفاده می‌کنید بدون چربی باشد یا کامل، زیرا این پروتئین به جای چربی شیر است که برای شما کار می‌کند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی هستند.