استفاده از خاکستر بعنوان کود برای گیاهان

خاکستر بعنوان کود کشاورزی

using ash as fertilizer for plants

خاکستر چوب دارای محتوای کربنات پتاسیم و همچنین منبع مناسبی از فسفر، کلسیم و منیزیم است. علاوه بر عناصر فوق حاوی مقادیر کمی از مولیبدن، منگنز، مس، سدیم، بور، روی و آهن نیز می باشد.

همه این عناصر برای رشد گیاهان جدید ضروری هستند، بنابراین جای تعجب نیست که خاکستر چوب یک ماده آلی بسیار محبوب و کود طبیعی برای قرن ها بوده است.

کلسیم فراوان ترین عنصر در خاکستر چوب است و به آن خواصی شبیه آهک کشاورزی می دهد. خاکستر همچنین منبع عالی پتاسیم، فسفر و منیزیم است. از نظر کود تجاری، متوسط خاکستر چوب حدود ۳-۱-۰ (N-P-K) خواهد بود زیرا حاوی نیتروژن نیست.

گیاهان کلسیم دوست مانند هویج، گوجه فرنگی، اسفناج، لوبیا، بروکلی، کرفس، نخود فرنگی، آووکادو و سیر با استفاده از خاکستر چوب رشد می کنند. با این حال، از استفاده خاکستر چوب روی گیاهچه ها خودداری کنید، زیرا به گیاهان جوان آسیب می رساند.

خاکستر چوب مواد مغذی را به خاک شما اضافه می کند، اما مقدار آن بسته به نوع چوب سوخته متفاوت است. به طور کلی، بزرگترین عنصر خاکستر چوب، کربنات کلسیم است (حدود ۲۰٪). پس از آن پتاسیم (کمتر از ۱۰٪)، فسفر (۱٪) و مقادیر کمی از ریز مغذی ها قرار می گیرند. خاکستر چوب حاوی نیتروژن نیست.

منیزیم، فسفر و گوگرد نیز معمولاً در خاکستر چوب با غلظت‌های تا ۲ درصد یافت می‌شوند.

برخی افراد چوب نرم مانند کاج را می‌سوزانند. در حالی که افراد دیگر چوب‌های سخت مانند بلوط را می‌سوزانند. مواد مغذی چوب‌های سخت نسبت به چوب نرم برای باغچه بیشتر است. این می‌تواند به مدت زمان لازم برای رشد هر نوع درخت مربوط باشد. به طور کلی، رشد درختان چوب سخت نسبت به درختان چوب آهسته تر است. بنابراین، به زمان بیشتر برای جذب مواد مغذی نیاز دارند. بعلاوه، درختان چوب سخت روش متفاوتی برای انتقال مواد مغذی در سراسر گیاه نسبت به درختان چوب نرم دارند که می‌تواند بر میزان مواد مغذی خاکستر درختان نیز تأثیر بگذارد.

خاکستر چوب اگر در حد اعتدال استفاده شود به بارور شدن خاک شما کمک می کند. با این حال، از آنجایی که خاکستر چوب اصلا نیتروژن ندارد، یک کود کامل نیست. افزودن کمپوست به خاک به رفع نیازهای دیگر گیاهان شما به مواد مغذی کمک می کند.

بسیاری از باغبانان از کودهای مصنوعی در باغ و چمن خود استفاده می کنند، اما مخلوط کردن خاکستر چوب با نیتروژن مصنوعی خطرناک است. از آنجا که خاکستر چوب بسیار قلیایی است، مخلوط کردن آن باعث واکنش شیمیایی می شود که گاز آمونیاک تولید می کند. هرگز خاکستر را با سولفات آمونیوم ، اوره یا نیترات آمونیوم مخلوط نکنید.

مقدار خاکستری که باید اضافه کنید به PH خاک و گیاهانی که می خواهید رشد کنید بستگی دارد، اما ۲۰ پوند در هر ۱۰۰۰ فوت مربع یک قانون کلی خوب است. برای چمن، توصیه می شود کمی کمتر – ۱۵ پوند در هر فوت مربع استفاده کنید. مهم است که اجازه ندهید خاکستر جمع شود یا در توده ها باقی بماند تا نمک های مغذی به ریشه گیاهان شما آسیب نرسانند.

استفاده از مقادیر بیش از حد می تواند منجر به مسمومیت مواد مغذی و/یا مشکلات کمبود مواد مغذی در گیاهان شود. کاربرد خاکستر چوب معمولاً به حداکثر ۱۵ تا ۲۰ پوند (تقریباً یک سطل پنج گالن) در هر ۱۰۰۰ فوت مربع در سال محدود می شود (حدود ۱۰ کیلوگرم درسطحی حدود ۱۰۰ متر مربع). خاکستر چوب را به طور یکنواخت درطول زمستان روی زمین پخش کنید. از آنجایی که ذرات خاکستر چوب بسیار ریز هستند و می توانند به راحتی توسط باد پراکنده شوند، از انجام این کار در زمانی که باد می وزد خودداری کنید.

خاکستر بعنوان یک قارچ کش، حشره کش و حلزون کش نیز کارایی بسیار خوبی دارد که انشالله در آینده مقاله ای تحت این عنوان، به وب سایت www.malekagri.com اضافه خواهد شد . اکنون از تاثیر خاکستر در کنترل بیماری قارچی بوتریتس به اختصار توضیحاتی داده می شود.

پوسیدگی جوانه (کپک خاکستری- سوختگی بوتریتسی) روی پیاز، تربچه، سیب زمینی، توت فرنگی، یا گیاهان گلدار از جمله شاهدانه یکی از بدنام ترین کپک های تخریب کننده است، زیرا تا زمانی که گیاه اساساً بمیرد متوجه آن نمی شوید. زمانی که کنترل کمتری بر فضای رشد دارید، به خصوص در فضای باز بسیار رایج است. اگرعامل این بیماری به یک گیاه وارد شود از طریق سیستم های آبیاری یا بستر ریشه، گیاهان دیگر نیز می توانند همان عفونت را بگیرند. همچنین می تواند به طور غیر فعال در هوا پخش شود.

حساسیت باغ ها به بیماری اغلب از لحاظ شرایط محیطی مانند دما، رطوبت، نور، جریان هوا، pH و مواد مغذی قابل بررسی است. قارچ زمانی رشد می کند که سطح رطوبت، دما، شرایط اسیدی و منبع قابل اطمینان غذایی را پیدا کند.

خاکستر چوب سخت به عنوان یک عامل تنظیم کننده pH، قارچ کش طبیعی و حشره کش عمل می کند تا به محافظت از باغ شما در برابر بیماری ها و آفات کمک کند.

استفاده از محلول ۲-۶ قاشق چای خوری خاکستر + ۱-۲ قطره مایع ظرف شویی ساده مخلوط با ۱ لیتر آب گرم برای سمپاشی گیاهان سبزی و زینتی مفید است. ترکیب خاکستر و صابون به مبارزه با کپک خاکستری (پوسیدگی جوانه)، سفیدک پودری و شته ها کمک می کند.

پخش یک لایه سبک از خاکستر ساده الک شده در اطراف گیاهان مانعی بازدارنده برای راب ها، حلزون ها، مورچه ها، شته ها و سایر حشرات ایجاد می کند.

میزان حدود ۱۰ کیلوگرم خاکستر در ۱۰۰ مترمربع خاک باغ یا باغچه، یکبار در سال و استفاده در فصل پاییز توصیه عمومی مصرف آن می باشد. توصیه می شود خاکستر را در سطح خاک پخش کنید و با استفاده از چنگک آن را کمی در زیر خاک قرار دهید. آنها را کاملاً با خاک مخلوط نمایید. تمرکز خاکستر در یک نقطه می‌تواند باعث تجمیع بیش از حد نمک در خاک شود که به طور بالقوه می‌تواند به گیاهان شما آسیب برساند.

برای جلوگیری از مشکلات ناشی از شوری، قلیایی بودن و در دسترس بودن مواد مغذی گیاه، باید مصرف خاکستر در سال محدود باشد.

هنگامی که چوب می سوزد، مقادیر زیادی کربنات تولید می شود. کربنات ها با اسید موجود در خاک واکنش داده و خنثی می کنند و باعث افزایش PH خاک می شوند. سطوح کربنات موجود در خاکستر چوب (و در نتیجه خواص خنثی کننده اسید آن) بسته به نوع چوب سوزانده شده و نحوه سوختن چوب متفاوت است. به طور کلی، خاکستر چوب در مقایسه با خنثی‌کننده‌های اسیدی موجود مانند آهک گلوله‌شده، حدود ۵۰ درصد ظرفیت خنثی‌سازی اسید کمتری دارد. تقریباً چهار فنجان خاکستر چوب را می توان جایگزین یک پوند آهک گلوله شده کرد. به نوعی استفاده از خاکستر چوب تشابه ای با کاربرد آهک در ذهن ایجاد می نماید.

استفاده از خاکستر چوب علاوه بر فواید آن می تواند مضر نیز باشد و ( با بالا بردن اسیدیته خاک و کاهش جذب برخی از عناصر) مشکلات کلروز برگی ایجاد کند. علاوه بر این، بسیاری از سبزیجات و سایر گیاهان خاک‌های کمی اسیدی را ترجیح می‌دهند، بنابراین خاکستر چوب باید در هنگام پرورش این گیاهان با احتیاط استفاده شود. در نهایت، در برخی موارد، افزایش pH به دلیل استفاده از خاکستر چوب ممکن است باعث ایجاد بیماری‌های خاصی شود. به عنوان مثال، سیب‌زمینی‌هایی که در pH بالاتر رشد می‌کنند، بیشتر مستعد ابتلا به بیماری اسکب (زخم ها-دلمه‌های) سیب‌زمینی هستند .

با پخش کردن خاکستر در فاصله چند اینچ از گیاهان، از تماس بین خاکستر تازه پخش شده و دانه های جوانه زده یا ریشه های گیاه جدید خودداری کنید.

گاهی اوقات، حتی بهترین خاکستر چوب ممکن است حاوی فلزات سنگین مانند کادمیوم و سرب باشد، اما سطح این فلزات را می توان با انتخاب دقیق چوبی که برای تولید خاکستر سوزانده می شود به حداقل رساند. عموما افزایش pH خاک مرتبط با استفاده از خاکستر چوب، احتمال جذب فلزات سنگین توسط گیاهان را کاهش می‌دهد. اگر خاکستر چوب با میزان های توصیه شده استفاده شود، غلظت فلزات سنگین به اندازه ای کم می باشد که تهدیدی برای گیاهان، یا حیوانات یا انسان هایی که از گیاهان پرورش یافته در مناطقی که خاکستر به خاک اضافه شده می خورند، نباشد. اگر نگران فلزات سنگین در خاکستر چوب خود هستید، قبل از استفاده از خاکستر ، این عناصر را آزمایش کنید.

خاکستری که روی شاخ و برگ می نشیند می تواند باعث سوزش شود. با شستشوی کامل گیاهان پس از استفاده از خاکستر از این امر جلوگیری کنید.

چای خاکستر چوب یک کود فوق ارگانیک و همه منظوره است، درست مانند چای کمپوست، که برای جلوگیری یا رفع هرگونه کمبود پتاسیم ساخته می شود. لکه‌های قهوه‌ای، زرد شدن بین رگبرگ‌ها، پیچ‌خوردن نوک برگ‌ها و رشد کندتر گیاه می‌تواند نشانه‌های قطعی کمبود پتاسیم باشد.

برای تهیه چای خاکستر برای گیاهان خود، پنج پوند (حدود ۲.۵ کیلوگرم) خاکستر را در یک کیسه پارچه ای قرار دهید یا از یک روبالشی قدیمی استفاده کنید و آن را ببندید. حالا این کیسه را در یک سطل زباله ۵۰ گالنی پر از آب (حدود ۲۰۰ لیتر) قرار دهید و بگذارید ۷ تا ۱۰ روز دم بکشد (خیسانده شود). پس از آن می توانید این چای را در اطراف گیاهان دارای کمبود پتاسیم بریزید.

گزینه دیگر این است که خاکستر خشک خود را ذخیره کنید و سپس با افزودن آب برای کود دهی در طول فصل رشد یک “چای” درست کنید. این کار را می توان با قرار دادن حدود ۳ پوند خاکستر چوب (حدود ۱.۵ کیلوگرم) در یک کیسه قابل نفوذ انجام داد، آن را در یک سطل ۳۰ گالن آب (حدود ۱۲۰ لیترآب) قرار داد و آن را به مدت ۴ تا ۵ روز گذاشت. برخی از گیاهان هستند که از خاکستر چوب بهره ای نمی برند، یعنی گیاهانی که خاک اسیدی را ترجیح می دهند مانند انواع توت ها، رودودندرون ها و درختان میوه از این فراورده می توانند استفاده کنند.

اگر در حال ذخیره خاکستر هستید چیزهایی وجود دارد که نباید آنها را بسوزانید. اینها حاوی مواد سمی مانند فلزات سنگین مانند کادمیوم، کروم یا سرب هستند که برای انسان، خاک و گیاهان سمی هستند، به خصوص اگر میوه و سبزیجات بکارید. چوب کار شده، چوب رنگ شده یا رنگ آمیزی شده، مقوا، کنده های شومینه تقلبی، زغال سنگ بریکت یا بقایای BBQ و هر چوبی که با سوختی مثل بنزین مشتعل شده باشد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی هستند.