عارضه  دانه سفید شدن (قهوه ای شدن آریل) میوه انار                                                          

دانه سفید شدن انار

Aril browning (AB) in pomegranate
انار یکی از محصولات مهم باغی است که در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری، پرورش می یابد. با توجه به سطح زیر کشت این محصول در ایران و جایگاه آن در صادرات غیر نفتی، افزایش کیفیت آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. لذا شناسایی عوامل محدود کننده کشت و پرورش آن ضروری است. در سال های اخیر شیوع عارضه دانه سفیدی منجر به کاهش میزان آنتوسیانین در آریل های انار شده است. بطوریکه دانه ها، شفافیت خود را از دست داده و به رنگ کرم قهوه ای در می آیند.

میوه انار رسیدگی غیر کلماتریک دارد. بایست روی درخت تا حد رسیدگی کامل خود برسد و بعد چیده شود. میوه هایی که  بیش از حد و بعد از رسیدگی روی درخت می مانند حساس و متمایل به ترکیدگی می شوند.

کیفیت میوه اغلب  و به شدت تحت تاثیر یک اختلال فیزیولوژیکی به نام “قهوه ای شدن آریل” قرار می گیرد.

آریل بخش خوراکی میوه انار می باشد که در تصویر زیر نشان داده شده است.

قهوه ای شدن آریل معمولا نشانه یا علائم ظاهری روی میوه ندارد و بعد از چیدن یا بعد از انبارداری با باز کردن میوه به مسئله آن پی می بریم اما این عارضه در مراحل رشد و توسعه میوه آغاز شده است. این موضوع یک چالش مهم و جدی در بحث کنترل کیفیت میوه و صادرات آن می باشد.

پوست خارجی میوه هیچ نشانه خاصی ندارد، لذا در هنگام بسته بندی میوه ها نمی توانند جدا شوند.

سفید شدن آریل های انار هر ساله خسارت زیادی به باغداران وارد می‌کند. به همین دلیل به عنوان یک مسله مهم مطرح و رفع آن جهت جلوگیری از خسارت های وارده به باغداران وصادر کنندگان مورد توجه جدی واقع شده است. عارضه دانه سفیدی انار، به علت تخریب و تغییر در ترکیب آنتوسیانین های موجود در آریل انار بوجود می آید. با بروز این عارضه، رنگ آریل از قرمز تیره به سفید کرمی تا قهوه ای سوخته تغییر میکند و شکاف و حفره هایی در غشاء و بافت آریل ایجاد می شود که این بافت را دفرمه کرده و کیفیت میوه و طعم آن را نامطلوب می کند.

مطالعات گسترده روی قهوه ای شدن آریل  نشان داده است که این بیماری تحت تاثیر عوامل مختلف است عواملی مانند زمینه ژنتیکی، هرس، فصل رشد، اندازه میوه،تغذیه، تاریخ برداشت و رقم می باشد. اما نتوانستند عامل ایجاد کننده را به طور مشخص تعیین کنند.

در تحقیقی آمده است شاخص عارضه سفید شدگی آریل انار در پوشش سایبان به همراه آبیاری تکمیلی و محلول پاشی کائولین تـا حدود ۲۴ درصد کاهش یافته و بر فراوانی میوه های سالم تـا حدود ۹۶ افزوده شد.

در درختان انار مسن و قدیمی، به علت اینکه بافت آوندی آن‌ها چوبی شده است، انارهایی که در بالا و سرشاخه‌ها قرار دارند دچار عارضه دانه سفیدی می‌شوند. هرس صحیح این‌گونه درختان، در کاهش دانه سفیدی آن‌ها مؤثر است.

شواهد اخیر نشان می دهد که میوه های اناری که  تحت تنش شدید آبی هستند در مجموع فعالیت آنتی اکسیدانی ، ترکیبات پلی فنل کل، پونیکالاگین، آنتوسیانین کل کمتر و رنگ شیره مایل به زرد بیشتر در مقایسه با انار بدون تنش آبی نشان دادند. در شرایط تنش آبی رنگدانه های آنتوسیانین در آریل  میوه  انار ناپایدار هستند  و ممکن است با حضور اکسید کننده آنزیم هایی مانند پلی فنل اکسیداز  مستعد ابتلا به تخریب آریل باشند.

مهمترین عوامل بروز این عارضه میتوان به موارد زیر اشاره کرد

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی هستند.