دو آفت اصلی و مهم گیاه پیاز

دو آفت اصلی و مهم گیاه پیاز

  • مگس پیاز (کرم پیاز) Onion maggot
  • تریپس پیاز Onion thrips

 

مگس پیاز

Onion maggot

 Delia antiqua

 

مگس پیاز از نظر ظاهری شبیه به مگس خانگی می باشد ولی در اندازه نصف مگس ها خانگی است و رنگ آن خاکستری مایل به زرد می باشد.

لارو این آفت در خاک به قسمت زیرین پیاز نفوذ  می کند و کانال هایی در ساقه و قسمت های نرم گیاه ایجاد می نماید. در نتیجه گیاه ضعیف و برگ های آن پژمرده می شوند.  گیاه  حالت چروکیده و خمیده پیدا می کند.

هر لارو قادر است ۶ تا ۸ بوته را از بین ببرد و چون به صورت دسته جمعی زندگی می کنند تا ۳۰ عدد لارو هم در یک پیاز دیده می شود.

آفت روی برگ های قدیمی یا روی خاک تخم می گذارد. سپس لارو ها بعد از تفریخ از تخم ها، وارد خاک می شوند و به صفحات و یا ورقه های پیاز خسارت می زنند.  در ادامه این خسارت، برگ ها به رنگ زرد و سپس قهوه ای در می آیند و در نهایت خشک می شوند.

این آفت  در انبار مانی پیاز ها تاثیر منفی چشمگیری دارد و موجب می شود که میزان پوسیدگی پیاز ها در انبار به میزان بالای افزایش یابد.

پیاز سفید نسبت به واریته های دیگر به آفت کرم پیاز حساسیت بیشتری دارد.

این آفت در حالت شفیره زمستانگذرانی می کند.

مگس پیاز

لاروهای این آفت می‌توانند تا ۸ میلی متر طول داشته باشند. گیاهانی از قبیل تره‌فرنگی، سیر، موسیر و گیاهان زینتی پیازی از میزبان‌های دیگر مگس پیاز هستند.

مگس پیاز سه نسل در یک سال دارد که نسل اول آن بعلت مساعد بود شرایط محیطی و شرایط رشدی گیاه، از سایر نسل ها خطرناک تر می باشد. هر چرخه یا سیکل زندگی حدود دوماه طول می کشد.

در نیمه دوم اردیبهشت شفیره های زمستان گذران تبدیل به مگس کامل می شوند.

مگس های کامل (بالغ) ۲ تا ۴ هفته زنده می مانند و سپس لقاح و تخمگذاری انجام می شود.

۲ تا ۵ روز بعد از تخم گذاری، تخم ها تفریخ می شوند و به صورت لارو وارد خاک می شوند  به داخل صفحه پایگاهی نفوذ می کنند و یا از ریشه تغذیه می نمایند.

 لارو ها  ۲ تا ۳ هفته  از ریشه یا ورقه های پیاز تغذیه می کنند  تا بالغ شوند. سپس لارو ها پیاز را ترک می کنند و در محوطه اطراف پیاز در خاک، تبدیل به شفیره می شوند.

چرخه زنگی مگس پیاز

ماده ها ۷ تا ۱۰ روز پس از  بوجود آمدن شروع به تخم گذاری می کنند. مگس پیاز بالغ حدود ۲ تا ۳ هفته زنده می ماند که در طی آن صدها تخم ممکن است گذاشته شود.
تخم ها در عرض ۲ تا ۳ روز تفریخ و به صورت لارودر می آیند. لارو ها از ریشه ها و پیازهای زیر سطح خاک به مدت حدود ۲ تا ۳ هفته تغذیه می کنند و وقتی بالغ شدند به عمق ۱ تا ۴ اینچ (۲.۵ تا ۱۰ سانتی متر) فرو می روند تا شفیره شوند.
شفیره های نسل اول و دوم به مدت ۲ تا ۴ هفته قبل از ظهور حشره بالغ در خاک باقی می مانند. شفیره های نسل سوم قبل از اینکه در بهار آینده به صورت بالغ در بیایند، در میان پیازها و پیازهای برداشت نشده زمستان گذرانی می کنند.

 

کندی رشد و پژمردگی گیاه پیاز، اولین نشانه حضور و خسارت کرم پیاز می باشد.

مگس ها در تمامی مراحل رشد پیاز (از پیاز چه تا پیاز های درشت و بزرگ) خسارت ایجاد می نمایند.

خسارت بیشتر این آفت در مرحله گیاهچه پیاز، که پیاز هنوز کوچک است صورت می گیرد.

تنها لارو این آفت است که به پیاز صدمه می زند و گیاهچه های جوان به این خسارت حساس ترند. چونکه با بزرگ شدن پیاز، محل ورود لارو ها سخت می شود.

پژمردگی برگ ها، شل و ول شدن برگ ها و افتادن برگ ها روی زمین از علائم و نشانه های خسارت این آفت می باشد.

در اواخر بهار چرخه نسل اول این آفت پایان می یابد

کرم پیاز

مقابله با آفت کرم پیاز

  • پاشیدن گرانول دیازینون ۱۰ درصد روی سطح خاک در نزدیکی بوته ها، موجب ایجاد گاز سمی در آن محوطه می شود که هم مگس های بالغ را بعنوان عامل پیشگیری کننده دور می کند و از تخم ریزی آن ها روی برگ های پیاز جلوگیری می نماید و هم با ایجاد گاز سمی در آن محوطه لارو های بوجود آمده را مسموم و نابود می سازد و بدین ترتیب خسارت این آفت را کنترل می کند.

میزان ۱۵ کیلوگرم دیازینون گرانول ۱۰ درصد برای یک هکتاز مزرعه پیاز توصیه شده است.

  • سمپاشی با حشره کش های شیمیایی همانند دیازینون (یک لیتر در هزار لیتر آب)، سایپرمترین (یک لیتر در هزار لیتر آب)، دورسبان (۱.۵ تا ۲ لیتر در هزار لیتر اب)، کونفیدور (نیم لیتر در هزار لیترآب) و یا استامی پراید (نیم کیلو در هزار لیتر آب) توصیه شده است و به صورت تجربی و علمی نیز کاربرد دارد. ولی کاربرد آن از گرانول پاشی کمتر است چونکه نسل مگس های بالغ عموما با شروع سمپاشی از منطقه خارج می شوند ولی تخم ها در زیر خاک وجود دارد و به زودی تبدیل به لارو می شوند.

سمپاشی بیشتر نقش جلوگیری کننده دارد.

  • در مواردی استفاده از سم آب زهکش نیز به منظور آلوده سازی محیط رشدلارو ها نیز توصیه شده است.
مگس پیاز

تریپس پیاز

Onion thrips

Thrips tabaci lindeman

تریپس در مزارع  روی بسیاری از گیاهان یافت می شود به ویژه برای پیاز، تره فرنگی، و در گلخانه ها نیز روی خیار، گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای، بادمجان، گل رز، گل داوودی، ژربرا، میخک، پیاز و بسیاری دیگر خسارت زا است.

تریپس های نابالغ و بالغ با رفتار سوراخ نمودن  و مکیدن تغذیه می کنند که کلروفیل برگ را حذف می کند و باعث ایجاد لکه ها و رگه های سفید تا نقره ای می شود . جمعیت تریپس تحت شرایط گرم و خشک به سرعت افزایش می یابد و می تواند منجر به از دست دادن اقتصادی محصول شود.

تریپس آفت مکنده ای می باشد گه در لابلای برگ های پیاز مخفی می شود. بطوریکه در زمان شروع خسارت به راحتی قابل تشخیص نمی باشد.

تریپس ها ترجیح می دهند از برگ های تازه بیرون آمده در مرکز گردن پیاز تغذیه کنند. در شرایط جمعیت بالا، آنها برای تغذیه به سمت نوک برگ ها حرکت می کنند.

هر دو تریپس بالغ و لارو با استفاده از حرکت پانچ و مکیدن در لایه مزوفیل تغذیه می کنند. قسمت های دهان منقاری شکل با یک فک پایین (دندان) بزرگ شده است. منقار و فک پایین برای سوراخ کردن اپیدرم برگ به جلو رانده می شوند و شیره آزاد شده از سلول های گیاه آسیب دیده مکیده می شود.

حذف کلروفیل باعث می شود که ناحیه تغذیه به رنگ سفید تا نقره ای به نظر برسد. نواحی آسیب برگ می تواند به صورت لکه ها و رگه ها رخ دهد . هنگامی که آسیب تغذیه شدید است، برگها قالب نقره ای رنگ می گیرند و می توانند پژمرده شوند . لکه‌های سیاه و ریز «قیر» از فضولات تریپس روی برگ‌هایی که آسیب شدید تغذیه‌ای دارند، مشهود است.

تریپس پیاز می تواند ناقل ویروس های گیاهی باشد. طی ۱۰ سال گذشته، معرفی ویروس لکه زرد پیاز (IYSV) به یوتا و سایر ایالت‌های غربی امریکا خسارات اقتصادی قابل توجهی را به صنعت پیاز وارد کرده است. IYSV باعث ایجاد ضایعات روی برگ های پیاز و گل ها می شود.
تریپس های بالغ از برگ های جوان در مرکز گردن پیاز تغذیه می کنند و تخم ها را به صورت جداگانه داخل برگ ها قرار می دهند.

 این آفت با شروع شرایط مناسب آب و هوایی شروع به تکثیر می نماید.

تریپس پیاز

 لکه های نقره ای، زرد و یا قهوه ای روی برگ از علائم خسارت این آفت می باشد که موجب بدشکلی و کوچک ماندن برگ ها می شود.

محل نیش حشره به صورت نقاط سفید متمایل به زرد روی برگ های پیاز قابل مشاهده است.

پیازچه بسیار حساس است زیرا کل گیاه به بازار عرضه می شود.
تریپس پیاز
عدم کاشت پیاز در نزدیکی مزارع غلات است که می تواند به عنوان منبع تریپس باشد. چونکه این آفت از گیاهان غلات خارج می شود و به دنبال گیاهان سبز همسایه از جمله پیاز می رود.
باران های شدید و آبیاری بارانی می تواند تریپس را از برگ های پیاز پاک کند. تحقیقات نشان داده است که مزارع پیازی که از بالای سر آبیاری می‌شوند، نسبت به مزارع همسایه‌ای که آبیاری شیاری یا قطره‌ای دارند، جمعیت تریپس کمتری دارند.
سایر محصولاتی که برای تریپس پیاز بسیار جذاب هستند شامل  هویج، چلیپایی، کدو و برخی از گل ها (میخک، داوودی) می باشند. استفاده از این محصولات  به صورت کاشت نوارهای کوچک یا تکه‌هایی از محصول جایگزین در مزرعه پیاز برای جذب تریپس پیاز به سمت خود بسیار مناسب هستند.
تریپس پیاز
تریپس پیاز
 علاقه مندان به مباحث علمی و کاربردی کشاورزی این موضوع را مد نظر داشته باشند که هر مقاله علمی مربوط به زمان خودش نگارش شده است. مطمئنا با گذشت زمان و با پیشرفت علم و تجربه در هر زمینه ای اطلاعات بیشتری در مورد آن موضوع بدست خواهد آمد. لذا به دوستان عزیز آگاهی می دهم که برای دریافت اطلاعات روز در زمینه کشاورزی می توانند از مقالات علمی و پژوهشی داخلی و خارجی که از معتبر ترین و به روز ترین اطلاعات در زمینه کشاورزی می باشند می توانند استفاده کنند.
با حجم بالای اطلاعات موجود در اینترنت، گروه مالک اگری  در نهایت توان، تنها می تواند دریچه کوچکی از هر موضوعی را به روی شما بگشاید. امیدوارم  که در این امر و در این حد موفقیتی حاصل شده باشد.
تریپس پیاز

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی هستند.