ساگ بات: ربات چوپان گله

ساگ بات (Swagbot) : ربات چوپان گله

ساگ بات یا همان ربات چوپان گله با هزینه کم بوجود آمده است و ربات قوی است که می تواند در مناطق بزرگ و زمین های ناهموار (در تمامی زمین ها) حرکت کند و اهداف ما را به انجام برساند.

ساگ بات پاهای بلند و مفصل های قوی دارد و این امر حرکت این ربات را در مناطق مختلف میسر می سازد.

در سال های آینده آزمایشگاه یا کارگاه سازنده ساگ بات در نظر دارد وظایف خاصی مانند نظارت برحیوانات و یا وجین کردن را به  فعالیت این ربات ها اضافه نماید.

این شرکت با هدف اینکه افراد چگونه می توانند به طور مستقل کارهای خود را انجام دهند، سعی در تولید ابزار و ماشین های مختلف می نماید.

این ماشین یا ربات با باطری کار می کند و چهار چرخ برای حرکت دارد و می تواند با سرعت ۲۰-۱۵ کیلومتر در ساعت در زمین های هموار و نرم حرکت کند.

این امکان وجود دارد که انقلاب قریب الوقوع ربات ها، بیشتر کارها را از انسان بگیرد.

ما زمانی که درباره جهان بدون زحمت و کار سخت تحقیق می کنیم بحث تنهایی و مستقل بودن انسان ها و عدم نیاز به کارگر مطرح و بحث می شود.

اما در این مسیر شبیه به ما انسان ها، ممکن است سگ های اطراف ما نیز نگران از دست دادن شغل هایشان باشند .

ربات گله
ساگ بات

محققان دانشگاه سیدنی استرالیا و مرکز رباتیک مزارع استرالیا روی ربات جدید بررسی می کنند که قابلیت نظارت بر محصولات زراعی را نیز در خود دارد.

آن ها بعد از یکسری از آزمایشات، رباتی را در مزرعه قرار دادند که در اغلب زمین های ناهموار (حتی از میان رودخانه ها) حرکت می کند و از گله گاو ها و اسب ها مواظبت می کند.

آن ها اگر ببینند که ربات خوب کار می کند و به خوبی نتیجه می دهد، در آینده این ربات بعنوان یک نیروی کار در مزرعه محسوب می شود.

 این ربات ساگ بات نامیده شده است که به دامداران در مناطق دور افتاده استرالیا که در آن شهر ها و یا حتی همسایه ها چند ساعت از هم فاصله دارند در نگه داری گله (دام) بطور موثر کمک می کند.

 این ربات همانند یک جعبه کفش است که روی چهار چرخ بزرگ قرار دارد و می تواند در اطراف بطور مستقل حرکت کند، گله داری کند و آن ها را تحت نظر داشته باشد و از آن ها مواظبت کند. همچنین ساگ بات در اطراف مزرعه می توان  کارهایی را انجام دهد.

بعضی ها ممکن است سودمندی ساگ بات را نسبت به سگ ها زیر سوال ببرند. اما بایست در نظر داشت که از سگ ها، تنها  گونه ای از سگ ها هستند که بعنوان سگ گله استفاده می شوند و بدین منظور و برای این کار از قرن ها پیش پرورش داده شده اند.

سگ ها از قبل نیاز به آموزش دارند و اینکه  هر دستوری بایستی به آن ها داده شود تا اجرا کنند اما ساگ بات ها را می شود به تنهایی به مزرعه فرستاد و به جز خودش نیاز به کسی ندارد.

علاوه بر آن سگ ها بعلت کار کردن زیاد خسته و بیمار می شوند و همچنین زمانی که سن  سگ ها بالا می رود، کارایی آن ها کاهش می یابد.

برخی از ساگ بات ها علاوه بر نگهداری گله می توان به آن ها تربلر نصب کرد و چوب، کنده درخت، فنس و تیرک ها را جابجا نمود.

Cowboy of the future = All-terrain robot = Swagbot

ربات ها برای کار در زمین های بسیار ناهموار و برای اهداف حمایت از دامداران در عملیت چرای دام طراحی شده است.

دکتر sukharieh گفته است ساگ بات یک ربات الکتریکی است با یک شاسی ضد آب که می تواند که در هر نوع زمین یا شرایطی که در استرالیا وجود دارد قرار گیرد و حرکت کند. اما این ربات هنوز کاملا مستقل و خود گردان نیست. از آن در حال حاضر تنها بعنوان دوربین چشمی برای دیدن حیوانات استفاده می شود اما محققان در تلاشند انواع سیستم حسی که آن ها برای فعالیت مختلف نیاز خواهند داشت را در این ربات بوجود بیاورند.

ساگ بات در ادامه به سنسور هایی برای ردیابی مکان حیوانات،  نظارت بر سلامتی آن ها (با استفاده از سنسور حرارتی و یا از طریق نمونه برداری مستقیم از ادرار و مدفوع آن ها)، اندازه گیری و یا محاسبه وزن موجود زنده و حتی کندن علف های هرز و در اختیار قرار دادن آن برای دام نیاز دارد و مجهز خواهد شد.

این پروژه برای بیشتر از دو سال است که برنامه ریزی شده است. دکتر ساکاریه گفته است آن ها در حال برنامه ریزی و توسعه روی مستقل بودن ربات به بیشتر از چیزی که گفته شده است می باشند.

تیم او قصد دارد حسگرهای دما و حرکت را برای تشخیص تغییرات دمای بدن و راه رفتن دام را بررسی کند و همچنین حسگرهای رنگ و شکل به ربات اضافه کند تا مطمئن شود که حیوانات چراگاه کافی برای چرا دارند.

دکتر ساکاریه گفته است ساگ بات بعد ها به ساگ مین که یک واژه استرالیایی است تغییر نام خواهد داد.

ساگ مین  به کسی گفته می شود که از یک مزرعه به مزرعه دیگر برای به عهده گرفتن کارهای مختلف می رود.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی هستند.