رقم، نحوه کاشت و زمان کاشت بذر چمن

کاشت چمن

پیش از هرکاری باید بهترین زمان کاشت بذر چمن را متناسب با منطقه خود انتخاب کنید. در واقع انتخاب بهترین فصل کاشت بذر چمن این امکان را به شما می دهد که سراسر باغچه یا باغ خود را به بهترین نحو چمن کاری کنید و چمن های شما در اثر باد، باران و تابش شدید آفتاب و یا خشکی زیاد از بین نروند.

در منطقه مازندران عموما و بیشتر در فصل بهار از اواسط اسفند تا اواخر فروردین و همچنین در فصل پاییز از اواسط شهریور تا اواخر مهر (زمانی که شرایط دمای هوا و میزان بارندگی مناسب است) اقدام به کاشت چمن می نمایند.

دمای مورد نیاز با توجه به نوع بذر بین ۱۰ الی ۲۵ درجه سانتی گراد است.

برای کاشت بذر چمن در ابتدا اگر  خاک زمین مورد نظر برای کاشت مناسب نبود، بایستی خاک برداری شود و خاک زراعی مناسب جایگزین آن گردد.

به خاک باغچه مدنظر حدود ۳۰ درصد مواد آلی مانند کود پوسیده دامی اضافه کنید؛ یعنی اگر عمق کلی محل کاشت ۱۵ الی ۲۰ سانتی متر است، در حدود ۵ سانتی متر روی آن مواد آلی بریزید؛تمامی قسمت های خاک و کود را با یکدیگر ترکیب کنید.

خاک برای کاشت بذر چمن باید کاملا غنی باشد. برای این منظور لازم است که خاک را همراه با انواع کود، خصوصاً کمپوست ها غنی سازید.

سپس خاک را نرم نموده و توسط شن کش کلوخ های آن را جدا و از محل خارج نمایید.

بطوریکه یک لایه خاک نرم در سطح زمین (بدون کلوخ و سنگ ها) باقی بماند. خاک مناسب برای کاشت چمن بایستی بافت سبک داشته باشد. اگر بافت خاک سنگین بود با اضافه نمودن ماسه رودخانه به خاک، بافت خاک را تغییر دهید.

اگر مساحت زمین مانند زمین فوتبال زیاد است، باید شیبی در حدود ۱ الی ۲ درصد برای زمین در نظر بگیرید که در صورت بارش باران و آبیاری، آب به راحتی جاری شود.

سپس توسط غلتک نرم آن را کمی فشرده می سازیم تا  بذر در تماس با  خاک قرار داشته باشد (چونکه بذر چمن خود کوچک و ریز است و در داخل خلل و فرج خاک قرار نگیرد و تماس مستقیم با خاک داشته باشد).

اغلب چمن ها به دو دسته چمن فصل سرد و چمن فصل گرم تقسم می شوند که نوع سرد آن ها شامل اسپورت ها بوده و نوع گرم نیز شامل برموداگراس (چمن افریقایی) است. از چمن های اسپرت برای زمین فوتبال، گلف و غیره استفاده می شود. چمن های فصل گرم به دمای بالایی علاقه دارند، اغلب در تابستان سرحال تر هستند و با ورود به زمستان و فصل سرد، وارد یک دوره خواب زمستانی می شوند.

دو رقم یا گونه رایج بذر چمن  در بازار وجود دارد.

رقم بذر چمن اسپورت (بذر چمن چهار تخم– چمن زمین فوتبال) و بذر چمن برموداگراس (بذر چمن افریقایی) می باشد.

بذر چمن افریقایی (دایکوندرا) از خانواده پیچک می باشد.گیاهی دو لپه و پهن برگ ، با برگهایی کلیوی شکل ، در حدود یک سانتیمتر مربع و دارای دمبرگی به طول تقریبی ۵ – ۱۰ سانتیمتر می باشد که مانند تمامی گیاهان هم خانواده خود ، با ایجاد استولون در مدت زمان کوتاهی ، پهنه وسیعی از زمین را با پوشش انبوه و به بذر دایکوندرا در خاکهای ضعیف و خشک نیز به خوبی رشد و نمو می کند و نیاز به آبیاری زیاد و چیدن ندارد .این ویژگی های دایکوندرا باعث شده است تا متخصصان فضای سبز برای ایجاد پوششی یکنواخت و زیبا از این بذر به عنوان چمن تزئینی استفاده کنند. بذرها را به صورت دستی یا با استفاده از بذر پاش روی زمین بریزید.برای هر متر مربع ۱۰ تا ۲۰ گرم بذر پاشیده می شود روی بذرها یک لایه ۱ سانتی متری کمپوست،پیت ماس و یا مالچ ریخته می شود. دمای هوا برای جوانه زنی بذر چمن دایکوندرا حداقل باید ۲۱ درجه سانتی گراد باشد. جوانه‌زنی بذور حدود ۱۰ روز طول میکشد و رشد کامل کف‌پوش بین ۵ تا ۷ هفته طول خواهد کشید. تا زمان جوانه زنی خاک را مرطوب نگه دارید. آبیاری باید به آرامی انجام شود تا جای بذرها تغییر نکند.

بذر چمن افریقایی نسبت به انواع چمن های دیگر، نیاز به آب کمتری دارد .مقاومت بالایی به خشکی و بیماری دارد. قابلیت پاخوری آن عالی است. این چمن به علت داشتن ریشه های رونده هیچ وقت دچار کچلی نمی شود. برموداگراس به چمن زنی در ارتفاع پایین مقاوم است.

بذر چمن برموداگراس و باصطلاح بذر چمن آفریقایی مقاوم به آب و هوای گرم تا دمای ۶۵+ درجه می باشد لذا این بذر چمن همیشه سبز، بهترین نوع بذر چمن برای استفاده در جنوب کشور می باشد.

بذر چمن اسپورت نسبت به بذر چمن دایکوندرا نسبت به گرما حساس تر بوده و به تنش های تابستانی واکنش نشان می دهد. به همین منظور در بهار و تابستان رشد می کند؛ اما رشد آن در پاییز افزایش می یابد. با توجه به این ویژگی بذر چمن اسپورت ، بهترین زمان برای کاشت این گیاه پس از رفع گرما در آخر شهریور یا پس از رفع سرما در اواخر اسفند ماه است. پس از گذشت ۷ روز از زمان کاشت، بذرها جوانه می زنند.

بذر چمن اسپرت با پاخوری فوق العاده بالا برای استادیوم ها، زمین های ورزشی و فضای سبز پارکها استفاده می شود .

بذر چمن آفریقایی همچنین مقاومت بالایی به کم آبی و خشکی دارد و طی سال های اخیر بذر چمن برموداگراس تولید ایتالیا بدلیل کیفیت بالا و درصد خلوص و قوه نامیه بالا مورد استقبال قرار گرفته است.

میزان بذر چمن اسپورت ۵۰ گرم (در بعضی از ارقام ۳۵ گرم آمده است) در مترمربع محاسبه می شود و بذر چمن دایکوندرا  (بذر چمن افریقایی) به میزان ۲۰ گرم در مترمربع محاسبه می شود.

برای پخش کردن بذرها در مناطق بزرگ از ماشین های بذرپاش استفاده می شود و در مناطق کوچک با دست بذر ها بخش می شوند. لازم به ذکر است باید مطابق با وسعت زمین از بذر استفاده شود زیرا بذر اضافی باعث رشد چمن های نازک و ناسالم می شود.

بعد از پخش نمودن بذر ها به میزان توصیه شده در سطح خاک، می توان به جای استفاده از پیت ماس و یا کپوست برای کاهش هزینه، کود دامی پوسیده (گوسفندی یا گاوی) سرند (الک) شده را به میزان قطر یا ضخامت ۱ -۲ سانتیمتر در سطح زمین روی بذرها پخش نمود.

در نظر داشته باشید که جوانه ‌های چمن بسیار ظریف و حساس هستند. آنها باید بتوانند خودشان را از زیر خاک بیرون بکشند.

عمق کاشت بذر چمن باید در حدود یک سانتی متر باشد.

در فصول گرم تر سال هر روز صبح اقدام به آبیاری می نماییم. بایستی دقت شود که آبیاری بصورت مه پاش و به آرامی انجام شود تا خاک را زیر رو نکند و جریان آب بوجود نیاید که بذر ها جابجا شوند.

بذر های چمن در فصول سرد جوانه نمی زنند ولی با گرمتر شدن هوا از اواسط اسفند تا اوایل و یا اواسط بهار شروع به جوانه زنی می نمایند.

امروزه شرکت هایی تشکیل شده اند و به صورت فعال وجود دارندکه اقدام به کاشت چمن می نمایند و آن ها را در متراژ های مشخص و به بعد از ثبت سفارش آن ها را برداشت نموده و به صورت رول بفروش می رسانند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی هستند.