بیماری سفیدک سطحی گیاه یوکا

سفیدک پودری یوکا

Yucca (Adam’s Needle) Powdery Mildew disease

یوکاها درختچه ها و درختان همیشه سبز از مناطق گرم و خشک شمال و مرکز آمریکا هستند. بسیاری از آنها مقاوم هستند و می توانند در خارج از خانه رشد کنند، اما انواع لطیف را می توان به عنوان گیاهان خانگی پرورش داد. محبوب ترین یوکا فیلی است که به نام یوکای بدون خار یا نی یوکا نیز شناخته می شود. تاجی چشمگیر از برگ های سیخ دار در بالای تنه نخل مانند دارد که آن را به نقطه کانونی خوبی تبدیل می کند.

یوکا در تمام سال به موقعیت آفتابی، کمپوست با زهکشی خوب و آبیاری دقیق نیاز دارد. یک پنجره رو به جنوب در زمستان ایده آل خوا هد بود و یک پنجره رو به شرق یا غرب در تابستان. از آفتاب مستقیم تابستان سایه روشن ایجاد کنید و آزادانه تهویه کنید تا جریان هوا را تشویق کنید تا دمای بیش از حد بالا، کاهش یابد.

عدم تهویه و یا عدم گردش هوا موجب بروز بیماری های گیاهی به ویژه کپک پودری روی گیاه یوکا می شود (کمبود نور نیز به همراه تهویه نامناسب موجب شیوع و تشدید بیماری کپک پودری در یوکا می شود). کپک پودری در مناطق سایه دار، مرطوب و با گردش هوا ضعیف بیشترین مشکل را ایجاد می کند، بنابراین به گیاهان خود گردش هوای خوبی بدهید.

کپک پودری یک بیماری قارچی است که بسیاری از گیاهان از جمله یوکا را درگیر می کند و ناشی از قارچی است که در شرایط مرطوب و گرم با گردش هوای ضعیف رشد می کند.

بیماری سفیدک پودری از بیماری های مهم و متداول گیاه یوکا است.

هنگامی که قارچ شروع به تسخیر یکی از گیاهان شما می کند، لایه ای از کپک متشکل از هاگ های زیادی در بالای برگ ها تشکیل می شود. سپس این هاگ ها توسط باد به گیاهان دیگر منتقل می شوند. کپک پودری می تواند رشد گیاه شما را کند کند و اگر عفونت به اندازه کافی شدید باشد، عملکرد و کیفیت گیاه را کاهش می دهد.

این بیماری ابتدا به صورت لکه های کوچک و سفید رنگ در سطوح بالایی برگ ها ظاهر می شود که سپس رشد کرده و با هم ترکیب می شوند و یک پوشش سفید پودری ایجاد می کنند. تشخیص کپک پودری بسیار آسان است زیرا دقیقاً شبیه پودر سفید پراکنده روی برگها به نظر می رسد.

گیاهان آلوده به کپک پودری به نظر می رسد که با آرد گرد و غبار شده اند.

سفیدک پودری معمولاً به صورت لکه های دایره ای و سفید پودری شروع می شود که می تواند روی برگ ها، ساقه ها و گاهی اوقات میوه ظاهر شود.

کپک پودری معمولا قسمت بالایی برگ ها را می پوشاند اما ممکن است در قسمت های زیرین نیز رشد کند.

شاخه و برگ های جوان بیشتر مستعد آسیب هستند. برگها زرد شده و خشک می شوند.

قارچ ممکن است باعث پیچ خوردن، شکستن یا تغییر شکل برخی از برگ ها شود.

لکه های سفید سفیدک پودری گسترش می یابد و بیشتر برگ ها یا مناطق آسیب دیده را می پوشاند.

با بروز و شیوع بیماری برگ ها، جوانه ها و نوک های در حال رشد نیز تغییر شکل می دهند.

این علائم معمولاً در اواخر فصل رشد ظاهر می شوند.

جریان هوا بسیار مهم است. اگر گیاه بسیار بزرگ و انبوه شده است، مناطق انبوه یا پر شاخه و برگ را به طور انتخابی هرس کنید تا گردش هوا در اطراف گیاهان شما افزایش یابد. این به کاهش رطوبت نسبی کمک می کند.

کنترل غیر شیمیایی

قارچ کش های آلی موثر برای درمان سفیدک پودری شامل گوگرد، آهک-گوگرد، روغن چریش و بی کربنات پتاسیم است. اینها زمانی موثرتر هستند که قبل از عفونت استفاده شوند یا زمانی که برای اولین بار علائم بیماری را مشاهده می کنید.

جوش شیرین توسط بسیاری از باغبانان ثابت شده است که در درمان سفیدک پودری موثر است. ۱ قاشق چایخوری جوش شیرین را در ۱ لیتر آب مخلوط کنید. گیاهان را کاملاً اسپری کنید، زیرا محلول فقط قارچی را که با آن در تماس است از بین می برد.

اسپری شیر یکی دیگر از درمان های خانگی موثر است. شیر را با آب رقیق کنید معمولاً ۱:۱۰ (در برخی منابع ۴:۱۰ نیز آمده است) نسبت خوبی است و در اولین نشانه عفونت یا به عنوان یک اقدام پیشگیرانه روی گل رز اسپری کنید.

کنترل شیمیایی

در کنترل شیمیایی قارچ کش های گوگرد، تبوکونازول (راکسیل)، تبوکونازول با تری فلوکسی استروبین و تریتیکونازول را می توان برای کنترل سفیدک پودری در گیاهان زینتی استفاده کرد.

گیاهان زینتی: قارچ کش های گوگرد، تبوکونازول، تبوکونازول با تری فلوکسی استروبین و تریتیکونازول برای کنترل کپک های پودری در گیاهان زینتی تایید شده اند.

قارچ کش های مایکلوبوتانیل (آتیس) ،پنوکونازول (توپاس) و هگزاکونازول (آنویل) برای مقابله با سفیدک پودری درخت سیب توصیه شده اند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی هستند.