اِدِما یا اِدِم (نقاط قرمز زیر برگ) گیاه لیراتا

نقاط قرمز زیر برگ لیراتا

Edema (Red & Black) Spots On Fiddle Leaf Fig Tree

این گیاه (لیراتا) نوعی درخت یا درخچه زینتی به شمار  می‌رود که زادگاه اصلی آن مناطق نیمه گرمسیری و گرمسیری بوده است.

عارضه ای به صورت لکه‌های قرمز معمولا زیر برگ‌های Ficus lyrata بوجود می آید که اِدِم Edema نامیده می‌شود و زمانی اتفاق می‌افتد که ریشه‌های گیاهان بیشتر از مقداری که برگ‌ها می‌توانند تعریق کنند، آب جذب می‌کنند، بنابراین سلول‌ها پاره می‌شوند (معمولاً در قسمت زیرین برگ). معمولاً این اتفاق زمانی می افتد که گیاهان در هنگام رشد برگ های تازه، بیش از حد آبیاری شوند. این لکه ها شبیه قارچ “زنگ” هستند، اما از این جهت متفاوت هستند که نمی توانید آنها را پاک کنید.

ادم جای نگرانی نیست! فقط کمی ناخوشایند است برگ های آسیب دیده بهبود نمی یابند، اما در نهایت می ریزند.

نحوه تشخیص ادم در گیاه لیراتا

ادم احتباس غیرطبیعی آب در سلول های گیاه است که می ترکد و باعث ایجاد لکه های ریز قرمز رنگ می شود. هنگامی که آب بیش از حد در داخل سلول های رشد جدید باشد، ادم ایجاد می شود.

نشانه های عارضه اِدِم:

ادم فقط روی رشد برگ های جدید است.

لکه های کوچک که ۱-۳ میلی متر هستند و به رنگ قرمز یا قهوه ای هستند.

لکه ها پخش نمی شوند و بزرگتر نمی شوند.

ادم سوراخی بر جای نمی گذارد.

ادم روی برگ گیاه لیراتا در اثر تنش رطوبتی ایجاد می‌شود عموما زمانی رخ می‌دهد که خاک مرطوب و گرم باشد و هوا خنک باشد، مخصوصاً در زمستان و در دوره‌های طولانی که هوا ابری است. این نوع محیط منجر به جذب سریع آب از خاک و کاهش سرعت از دست دادن آب از طریق برگ ها می شود. ادم همچنین می تواند به عنوان واکنش به برخی از اسپری ها مانند قارچ کش ها یا حشره کش ها ایجاد شود.

عدم وجود نور غیر مستقیم روشن، جریان هوا ناکافی و کاهش سریع دما نیز شرایطی است که می تواند سرعت از دست دادن آب از طریق تعرق را کاهش دهد و منجر به ادم می شود.

دلایل ایجاد اِدِما و روش کنترل آن :

آبیاری بیش از حد: یکی از دلایل اصلی ادم آبیاری بیش از حد است.

گیاه لیراتا خاکی با زهکشی خوب را ترجیح می دهد و نباید در خاک آن مانداب بوجود بیاید.

رطوبت زیاد: سطوح رطوبت بیش از حد محیط می تواند موجب ادم شود. در حالی که لیراتا مقداری رطوبت مناسب را نیاز دارد، حفظ رطوبت متعادل برای این گیاه ضروری است.

خسارت کنه روی گیاه لیراتا مشابه با عارضه ادم می باشد.

ممکن است نقاط قرمز روی برگ های جوان حاصل خسارت کنه های تار عنکبوتی Spider Mites و کنه تار عنکبوتی کاذب False Spider Mites نیز باشند.

این کنه ها نیز عموما از برگ های جدید و تازه رویش یافته تغذیه می کنند زیرا آن ها بافت نرم تری دارند و کنه ها آن ها را برای تغذیه ترجیح می دهند. با بررسی دقیق زیر سطح برگ ( عموما توسط ذره بین) اگر دیدید که آن نقطه های قرمز حرکت می کنند و در اطراف آن برگ ها، تار های عنکبوت مشاهده کردید. ممکن است دلیل نقاط قرمز روی سطح برگ خسارت همین کنه های تار عنکبوتی باشند.

با مشاهده و تشخیص کنه ها می بایست از کنه کش های گیاهی برای مقابله با آن ها استفاده نمود.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی هستند.