گیاه زینتی پدیلانتوس و صورتی شدن برگ های آن (ستون فقرات شیطان – گیاه زیگزاگ)

پدیلانتوس

Zig zag plant (Devil’s back bone)

Euphorbia tithymaloides

برخی از ارقام این گیاه برگ سبز، برخی برگ ابلق  و برخی هم دارای رگه های صورتی می باشند.

گیاه زیگزاگ به عنوان یک گیاه گرمسیری سرپوشیده و برای آب و هوای بدون یخبندان به عنوان یک نمونه چشم انداز زیبا محبوب است. بومی مناطق گرمتر آمریکای شمالی و بیشتر آمریکای مرکزی از جمله فلوریدا، مکزیک و کارائیب است.

ارتفاع این گیاه حدود ۴۶ تا ۶۱ سانتیمتر می باشد. این گیاه ۳۰ تا ۴۶ سانتیمتر در عرض رشد می کند و محدوده دمایی ۱۰ تا ۲۷ درجه سانتیگراد رشد مطلوبی دارد.

عموما توصیه می شود که این گیاه در داخل خانه و محیط های سرپوشیده نگهداری شود، اما می توان در تابستان در فضای باز در مکانی سرپوشیده با دمای بالاتر از ۱۲ درجه سانتیگراد (۵۴ درجه سانتیگراد) نگهداری نمود، اما بهتر است در داخل خانه بماند. اگر تصمیم دارید این گیاه را به خارج از منزل بیاورید، اجازه ندهید که نور مستقیم خورشید را تحمل کند زیرا ممکن است باعث آفتاب سوختگی و کم آبی شود.

این گیاه با رشد آهسته دارای برگ های سبز و سفید رنگی است که گاهی اوقات ممکن است در هوای گرم رنگ رژگونه ای پیدا کند. همچنین دارای برگهای رنگارنگ و چشمگیر است که شبیه گلهای دمپایی شکل هستند و همچنین ساقه های غیر معمول “کج” و در عین حال متقارن دارد.

گیاه برگ ابلق  نسبت به مابقی ارقام به نور بیشتری نیاز دارد ولی نبایست در مقابل نور خورشید ظهر تابستان قرار گیرد چونکه موجب سوختگی برگ ها می شود.

پشت پنجره نورگیر و یا محیط نیمه سایه مکان مناسبی برای رشد و نگهداری این گیاه می باشد.

این گیاه توانایی ذخیره آب دارد، لذا به آب کمی احتیاج دارد. آبیاری زیاد موجب پوسیدگی ریشه این گیاه می شود.

این گیاه به عنوان سمی طبقه بندی می شود. اگر قسمت هایی از گیاهان خورده شود، استفراغ، حالت تهوع و از دست دادن اشتها ممکن است رخ دهد.

این گیاه نسبتا سمی است و ممکن است موجب حساسیت پوستی شود، لذا  توصیه می شود  موقع لمس کردن آن از دستکش استفاده شود.

هرس ستون فقرات شیطان ضروری نیست و کود دهی نیز لازم نیست. اما اگر می خواهید سریعتر رشد کند، می توانید آن را چند بار در سال کود دهید.

کود تقویتی سه بیست (۲۰-۲۰-۲۰) به میزان ماهی یک بار به صورت محلول پاشی ( به میزان ۲ گرم در یک لیتر) در فصل رشد بهار و تابستان  کافی می باشد.

این گیاه در دمای خنک رشد بهتری دارد. ۱۲ تا ۱۳ درجه سانتیگراد دمای مطلوب برای رشد آن می باشد.

این گیاه در فصل سرما به علت اختلال در جذب فسفر توسط ریشه که یک روند طبیعی می باشد، برگ های آن از رنگ سبز به رنگ صورتی در می آیند و ریزش می کنند و در بهار دوبار جوانه می زند و برگ در می آورد.

 در دمای ۸ درجه سانتیگراد دچار بیماری قارچی می شود.

در صورت عدم تهویه مناسب برگ های های آن نازک می شود.می بایست در جایی این گیاه را قرار داد که جریان هوا وجود داشته باشد.

اگر در محیط تاریک باشد، رشد طولی آن زیاد می شود و فاصله بین رگبرگ های آن نیز زیاد می شود.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی هستند.