علف کش تریفلورالین و روش مصرف آن

علف کش تریفلورالین (ترفلان – تخم کش) و روش مصرف آن

این علف کش در بازار با نام تجاری ترفلان (treflan ۴۸% EC)موجود است. جی فلورالین علف کشی است انتخابی از گروه دی نیترو آنیلین که علیه بسیاری از علفهای هرز کشیده برگ وپهن برگ یکساله بصورت قبل از رویش در مزارع پنبه، سویا، آفتابگردان حبوبات(لوبیا)، چغندرقند، هویج، کلزا و کنجد توصیه شده و همچنین می توان در نخود، هویج، کاهو، گوجه فرنگی، پیاز، سیر، انگور، توت فرنگی ، نیشکر و گیاهان زینتی نیز استفاده نمود.

نام تجاری : ترفلان / Treflan

گروه:Dinitroaniline

 پادزهر : پادزهر اختصاصی ندارد .

ماندگاری در خاک : ۵۷ تا ۱۲۶ روز

این علف کش با ورود به بذر جوانه زده علف هرز، از تقسیم سلولی در هیپوکوتیل و همچنین از توسعه ریشه ای جلوگیری می‌نماید.

کاربرد تری فلورالین علیه بسیاری از علف­های هرز کشیده برگ و پهن برگ یکساله به صورت پیش کاشت یا پیش رویشی و آمیخته با خاک است.

کاربرد پیش کاشت تری فلورالین در برخی گیاهان مثل چغندرقند، سیب زمینی، گوجه فرنگی، طالبی، خیار و هندوانه موجب بروز خسارت به محصول خواهد شد. در این گیاهان باید این علف کش در مراحل بعد از رویش گیاه و یا بعد از نشا استفاده شود.

میزان و نحوه مصرف

نام محصول آفت میزان مصرف
پنبه علفهای هرز ۲تا۳ لیتر در هکتار قبل از کاشت
چغندرقند علفهای هرز ۲تا۲/۵ لیتر در هکتار به همراه ۴تا۵ کیلوگرم کلریدا
آفتابگردان علفهای هرز ۱/۵-۲/۵ لیتر در هکتار
علف کش ترفلان

علف کش ترفلان عموما قبل بذر پاشی در  زراعت هایی مانند سبزی کاری ها و یا صیفی کاری ها بکار می رود.

بدین طریق معمولا چندین هفته تا چند ماه و در مواردی تا پایان مرحله برداشت محصول مورد نظر، از جوانه زنی علف های هرز جلوگیری می شود  و در نتیجه  رشد و مزاحمت علف هرز را در مزرعه نخواهید داشت.

در روش مصرف این علف کش برخلاف عموم علف کش ها که در یک مرحله و بصورت سمپاشی ساده می باشد، سه مرحله عملیات کشاورزی می بایست انجام شود.

در مرحله اول  خاک مزرعه می بایست خوب زیر و رو و یا نرم شود (بهتر است و توصیه می شود که علف های هرز در سطح مزرعه وجود نداشته باشد چونکه ممکن است با زیر رو کردن خاک، ریشه علف های هرز حاضر از بین نروند و دوباره جوانه بزنند) . این مرحله بسته به نوع بافت خاک طی یک تا  دو  مرحله عملیات خاک ورزی توسط دستگاه رتیواتور بصورت رفت و برگشت انجام می شود.

 بایستی توجه داشت  زمین هایی وجود دارند که خاک های سنگین و رسی دارند  و مدت ها در آن زراعتی نشده است. در این اراضی  قبل از اقدام به روتیواتور زدن، می بایست از یک تا دو مرحله گاو آهن برگرداندار به صورت رفت و برگشت  استفاده شود و در صورت نیاز نیز یک تا دو مرحله دیسک زده شود.

مرحله دوم، سمپاشی علف کش ترفلان با میزان توصیه شده  روی سطح خاک می باشد. بصورت معمول میزان مصرف این علف کش  به میزان  ۲-۲.۵ لیتر در هکتار  در نظر گرفته می شود و هر هکتار توسط سمپاش های تراکتوری و یا زنبه ای بطور میانگین  با ۵۰۰ لیتر آب  سمپاشی می شود ( ۲-۲.۵ لیتر ترفلان در ۵۰۰ لیتر آب توصیه می شود) به همین ترتیب و با همین نسبت در سمپاش های بیست لیتری پشتی، ۸۰ تا ۱۰۰ سی سی علف کش ترفلان در ۲۰ لیتر آب توصیه می شود. هرچه قدر در مرحله اول عملیات خاکورزی به خوبی انجام شده باشد و خاک  به خوبی نرم شده باشد کارایی مرحله دوم بیشتر می باشد. چونکه محلول علف کش با سطح بیشتری از ذرات خاک تماس پیدا می کنند و در نتیجه ممکن است با بذور علف های هرز بیشتری نیز تماس مستقیم داشته باشد (خاک اگر به صورت کلوخه باشد ممکن است بذر علف هرز در داخل کلوخه باقی مانده باشد و از تماس و اثر علف کش محفوظ بماند و در اوایل زراعت با اولین آبیاری ها جوانه بزند و و رشد کند).

علف کش ترفلان

مرحله سوم نیز زیر رو کردن خاک می باشد که در زمین های بزرگ توسط ماشین روتیواتور انجام می شود و و در زمین های کوچک توسط چنگک کشیدن سطح زمین صورت می گیرد.

این علف کش روی علف های هرزی که در حال جوانه زنی می باشند ، موثر می باشد و لازم است به دلیل داشتن تجزیه نوری بالا در کمتر از ۳۰ دقیقه پس از سم پاشی تا عمق ۵ سانتی متری با خاک مخلوط شود.

این مرحله می بایست سریعا و در اولین فرصت بعد از سمپاشی سطح خاک صورت گیرد. توصیه می شود که بلافاصله و درنهایت امر، کمتر از یک ساعت فاصله انجام شود.  هرچه فاصله زمانی مرحله دوم و سوم بیشتر باشد از کارایی علف کش ترفلان کاسته می گردد.

علف کش ترفلان به دو صورت بذر علف های هرز را (عقیم می کند) از بین میبرد و یا اینکه قدرت جوانه زنی آن ها را نابود می کند. اول به صورت تماس مستقیم  محلول علف کش با بذر علف های هرز و نفوذ در آن ها از طریق سمپاشی سطح خاک است که طی مرحله دوم صورت می گیرد  و دوم  زمانی است که بعد از سمپاشی، خاک دو باره زیر رو (مرحله سوم) می گردد. در این مرحله  گاز و یا بخار ی که از تبخیر  این محلول علف کش حاصل می شود موجب جلوگیری از جوانه زنی و از بین رفتن بذر علف های هرز می گردد.

از آنجاییکه ترفلان فشار بخار بالایی دارد سریعا تصعید شده و به دلیل تجزیه نوری بالا باید آنرا به سرعت با خاک مخلوط کنید وگرنه خاصیت علف کشی آن از دست می رود.

بعد از استفاده از علف کش ترفلان، توصیه می شود که  ۱۵ تا ۲۰ روز بذری کاشته نشود تا اثر علف کش کاملا از بین برود.

اگر کاشت به صورت نشا است و قرار بر این است که گیاهچه به زمین اصلی منتقل شود از لحاظ علمی منعی ندارد ولی در عمل با این وجود توصیه می شود حداقل  زمان  یک هفته تا ده روز رعایت شود. چونکه آسیب هایی در بعضی از نشا ها همانند توت فرنگی از این جابجایی زودهنگام  گزارش شده است.

علف کش ترفلان

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی هستند.